سیستم CIP

افرادی که در صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، لازم و ضروری است که آگاهی دقیقی نسبت به تجهیزات مربوط به کار خود داشته باشند. یکی از این تجهیزات پرکاربرد سیستم شستشو  cip است. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه می‌دهیم. همراه ما باشید.

سیستم cip

سیستم cip چیست؟

سیستم cip مخفف شده عبارت cleaning in place است که معنای شستشو در محل است. مکانیزم این دستگاه به گونه‌ای است که به صورت خودکار اقدام به تمیز کردن سطح داخلی لوله‌ها، مجراهای تجهیزات صنعتی، نظافت تجهیزات فرآوری و فیلترهای مختلف می‌پردازد‌. در واقع سیستم شستشو cip نیاز به نیروهای انسانی به منظور شستشو و نظافت را کاسته و به صورت مستقل به نظافت و شستشوی موارد نامبرده می‌پردازد.

بررسی نحوه عملکرد دستگاه cip

شیوه عملکرد این دستگاه به گونه‌ای است که با به گردش درآوردن محلول‌های ضدعفونی کننده در یک زمان تعیین شده سطح تجهیزات صنعتی و ماشین آلات را ضدعفونی کرده و میکروب‌های آن‌ها را با شستشو از بین می‌برد‌. از سیستم cip معمولاً برای شستشوی تجهیزات صنعتی در صنایع غذایی استفاده می‌کنند.  امروزه اکثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها در تلاش هستند که به واسطه سیستم cip و کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی به شستشوی دستگاه‌ها و ماشین آلات خود بپردازند.

در جدیدترین سیستم cip از محلول پرستیک اسید به عنوان ضدعفونی کننده برای اجسام استفاده می‌شود و تاثیر این محلول به روی از بین بردن آلودگی‌ها و اجرام میکروبی قابل ملاحظه است. لازم به ذکر است که برای شستشو و استفاده از سیستم شستشوی سی آی پی cip آب با درجه حرارت خاصی نیاز نخواهید داشت و حتما لازم نیست که برای شستشوی تجهیزات صنعتی از آب گرم استفاده کنید.

معرفی انواع سیستم cip

لازم به ذکر است که انواع سیستم cip تنوع بسیار بالایی داشته و هر یک از این سیستم های شستشو و کاربردهای خاص خود را دارد و موارد دیگر از جمله مهمترین سیستم‌های سی آی پی پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شوند، این موارد عبارت‌اند از:

۱٫ سیستم single pass

مکانیسم این دستگاه به گونه‌ای است که در آن از یک محلول پاک کننده اولیه برای تمیز کردن دستگاه‌ها استفاده می‌شود. پس از اینکه عملیات تخلیه انجام گرفت مراحل آبکشی انجام شده و به همراه تزریق محلول ضدعفونی کننده سایر میکروب‌های جزئی و میکروب‌ها راز بین می‌روند و در آخر نیز مراحل آبکشی انجام می‌شود.

۲٫ سیستم گردشی recirculation

مکانیسم این دستگاه نیز به صورتی که محلول تمیز کننده در یک تانک اضافی ساخته می‌شود برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد از طرفی گردش این محلول در دستگاه تا پایان چرخه تمیز کردن ادامه دارد و پس از شستشو ماده شوینده در مراحل آبکشی از بین می‌رود‌ نظافت و پاکیزگی که این دستگاه گردشی به همراه دارد به مراتب ببشتر از نظافت دستگاه cip معرفی شده در مورد قبلی است.

سیستم cip

بررسی مراحل سیستم cip

چنانچه قصد خرید سیستم سی آی پی را داشته باشید لازم و ضروری است که با مراحل شستشوی دستگاه cip آشنایی نسبی داشته باشید. موارد زیر از جمله مهمترین مراحل شستشو دستگاه سی آی پی هستند:

  1. در مرحله اول به واسطه با فشار بالا و تمامی تجهیزات صنعتی مورد شستشو قرار می‌گیرند.
  2. در مرحله بعد  برای  تمیز کردن از مواد قلیایی استفاده می‌شود تا چربی‌ها و پروتئین‌ها را به خوبی در خود حل کرده و بشوید.
  3. سپس در این مرحله شستشو با آب انجام می‌شود.
  4. در مرحله  چهارم نظافت به واسطه مواد اسیدی انجام می‌شود تا اینکه سطح قلیایی دستگاه‌ها خنثی شود. در این مرحله کلیه رسوبات معدنی نیز از بین می‌رود و در واقع تجهیزات پاکیزه می‌شوند.
  5. در مرحله پایانی نیز آبکشی به وسیله آب سرد انجام می‌شود.

سیستم cip از چه قطعات مختلفی تشکیل شده است؟

جالب است بدانید که سیستم شستشوی cip و دستگاه‌هایی از این قبیل از قطعات منحصر به‌ فردی تشکیل شده‌اند. این قطعات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • منبع آب
  • تجهیزات اندازه گیری
  • صفحه نمایش لمسی
  • سیستم دوزینگ
  • نمودار ثبت کننده فرایند
  • پمپ‌های مواد شیمیایی
  • شیرهای اتوماتیک
  • شیرهای چرخش با قابلیت تغییر دور و فشار
  • تانک‌های ورودی و خروجی
  • کنترلر plc

فرآیند CIP چیست؟

در صنایع غذایی، شستشو و ضد عفونی کردن مخازن اهمیت بسزایی دارد. بنا بر این باید مخازن همیشه تمیز باشند و از نداشتن هر گونه آلودگی میکروبی اطمینان حاصل کرد برای این منظور عملیات  CIPصورت می گیرد. به فرآیند ریختن و پاشیدن مواد شستشو کننده به درون و بیرون دستگاه ها و مخازن جهت شستشو و تمییز کنندگی CIP(Cleaning In Place) می گویند. این عمل به طور کلی برای دستگاه های بزرگ که امکان غوطه وری آن ها در مواد شوینده وجود ندارد، به کار می رود. مخازن نگهداری شیر باید هرساعت شسته و قبل از هر نمونه شیر جدید ضد عفونی گردند. از مخزن شیر هر دو ساعت نمونه بردای جهت انجام آزمون های میکروبی صورت گیرد.

برای شستشو و ضدعفونی کردن مخازن شیر طبق مراحل زیر می توان عمل نمود:

ابتدا با آب تمام مخزن را شستشو داده سپس از بخار آب داغ( دمایC◦ ۸۵) یا آب داغ به منظور جلوگیری از رسوب نمک ها در لابه لای میکسر و سایر قسمت ها، به مدت ۱۰تا ۲۰ دقیقه استفاده گردد. در مرحله بعد باید از شستشوی دستی مخزن استفاده کرد. به این صورت که با استفاده از مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده، اجزای داخلی مخزن، خطوط لوله های شیر، تانکرهای حمل و…را به طور کامل شستشو داد. باید دقت شود از وسایل پاک کننده فلزی که موجب خراش و خوردگی سطوح تجهیزات و مخزن می گردند استفاده نشود. ماده شوینده باید PH کمتر از ۱۰ داشته باشد یا از شوینده قلیایی کلرینه استفاده گردد. در مرحله نهایی با استفاده از آب، باید مواد پاک کننده را کاملا از سطوح مخزن پاک کرد. پس از شستشوی کامل با آب معمولی، مخزن در معرض هوا قرار می گیرد تا کاملا خشک گردد.

برای شستشوی مخازن می توان از دستگاه های CIP نیز استفاده کرد. این دستگاه ها به صورت نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

همچنین شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره و یا خرید سیستم cip با شرکت مخازن ماشین وزین همکاری لازم را داشته باشید.

2 thoughts on “سیستم CIP

  1. صمدپور گفته:

    سلام نیاز به شستشوی مخازن استیل داریم آیا سیستم سی آی پی تولیدی شما میتونه پاسخگوی ما باشه؟

    • محمدرضا کرمی گفته:

      درود بر شما
      بله میتونید از سیستم های ما استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *