مبدل حرارتی صفحه ای چیست و چگونه کار میکند

برای تامین پیوسته ی آب گرم در ساختمان‌ها و اماکن مختلف، از تجهیزات گرمایشی استفاده می شود که مبدل حرارتی نقش مهم و اصلی را در آن ها بازی می کنند. کار این مبدل های حرارتی انتقال حرارت بین آب گرم و بخار آب یا بخار آب و آب می باشد که این کار را از طریق صفحات فلزی نازک و موازی که در چارچوبی فولادی قرار دارند انجام می دهند.

مبدل حرارتی صفحه ای

گروه صنعتی مخازن ماشین وزین تولیدکننده و ارائه دهنده ی انواع تجهیزات صنعتی گرمایشی و سرمایش از جمله مبدل های حرارتی صفحه ای در اواع مختلف است که در ادامه به بررسی جزییات این تجهیزات پرداخته است. برای معرفی کامل اجزای مبدل حرارتی صفحه ای و نحوه ی عملکرد آن تا انتها با ما همراه شوید.

مبدل حرارتی صفحه ای چیست و چگونه کار می کند؟

در تمام مجموعه های مسکونی بزرگ تاسیسات حرارتی مرکزی شامل بخش هایی با کاربرد و ویژگی های گوناگون وجود دارد. یکی از این بخش ها مبدل حرارتی صفحه ای است که از تعدادی صفحه ی فلزی موازی با هم تشکیل شده که با ابزار پلیمری به یکدیگر متصل هستند.

افزایش جریان ماده ی سیال درون این دستگاه که عموما آب یا بخار آب است باعث تبادل و انتقال حرارت از صفحه های فلزی شیاردار شود. برای آشنایی با نحوه ی تبادل حرارت می بایست ابتدا شکل و مشخصات قرارگیری صفحات در کنار هم را درک کنید.

برای اینکه صفحات فلزی موازی با هم و با فاصله ی کم از یکدیگر قرار بگیرند، از واشر هایی که در یک سمت آن ها دایره ی باز و در سمت دیگر بدون دایره هستند استفاده می شود و چیدمان صفحات توسط این واشرها به نحوی ست که در پایین صفحات جهت قرارگیری حفره ها عکس یکدیگر در نظر گرفته می شود. به این ترتیب صفحه های فلزی به شکل یکی در میان قرار می گیرند که یکی از آن ها در بین قاب فولادی و صفحه ی بعدی برعکس آن قرار میگیرد، و این روند تا آخرین صفحه تکرار می شود.

تفاوت دو طرف واشرهای میان صفحات و نحوه ی قرارگیری صفحات به شکلی که اشاره شد، انتقال حرارت را امکان پذیر می سازد. در این مبدل ها دو لوله برای ورود سیال گرم و سرد در بالای دستگاه در نظر گرفته می شود که باید به شکل یکی در میان به صفحات متصل شوند.

صفحات حرارتی دارای حفره هایی برای ورود سیال هستند که ماده ی سیال گرم وقتی از بالای دستگاه وارد آن شده و با ورود به اولین صفحه ای که دارای حفره باشد به صفحه ی بعدی انتقال پیدا می کند. طبق توضیح قبلی، صفحه ی بعدی باید بدون حفره باشد، بنابراین سیال از روی شیارهای تعبیه شده روی صفحات جریان می یابد و بین دو صفحه گرم و سرد قرار می گیرد.

به علت اینکه نمی تواند به صفحه ی بعد منتقل شود، از حفره رد می شود و همان اتفاق قبلی تکرار می شود، یعنی بعد از رد شدن از حفره از صفحه ی بعدی عبور می کند و مجددا بین دو صفحه ی سرد و گرم سیال گرم جریان پیدا می کند و این کار مرتب به همین ترتیب تکرار می شود.

در سوی دیگر دستگاه سیال سرد وارد آن می شود و همانند فرایندی که سیال گرم طی می کند یکی در میان در میان صفحات جریان می یابد، به این ترتیب در جریان سیال بین صفحات زیاد و زیادتر می شود و آشفتگی پدید می آید، در نتیجه انتقال حرارت شدت می گیرد و تبادل حرارت با راندمان بسیار زیاد انجام می شود.

در حال حاضر دستگاه مبدل حرارتی صفحه ای به علت نحوه ی عملکرد و بازدهی بالا به صورت گسترده در انواع صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

مبدل حرارتی صفحه ای

انواع مبدل های حرارتی صفحه ای

مبدل های حرارتی صفحه ای با توجه به ساختار و نحوه ی اتصال تجهیزات در آن ها و عملکرد در ۳ نوع مختلف وجود دارند: مبدل حرارتی صفحه ای واشردار، جوشی و نیمه جوشی.

مبدل صفحه ای واشر دارد متداول ترین نوع مبدل حرارتی صفحه ای است که در اکثر ساختمان ها از آن استفاده می شود و نحوه ی عملکرد و کاربرد آن را در قسمت قبل به طور مفصل توضیح دادیم.

کاربردهای مبدل حرارتی صفحه ای

تبادل حرارت در مبدل های صفحه ای حرارتی با راندمان بسیاز بالایی صورت می پذیرد که علت اصلی آن سطح جریان شدید و آشفتگی زیاد سیال است. همین مسائل باعث شده تحمل فشار زیاد در دستگاه مبدل حرارتی امکان پذیر بوده و در صنایع مختلف از آن به عنوان مبدل حرارتی مطلوب استفاده شود. اصلی ترین کاربردهای مبدل حرارتی در تجهیزاتی مانند اتقال حرارت در موتورخانه ها، سیستم خنک کننده در کندانسورها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد.

مبدل حرارتی صفحه ای

مزیت های استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای

استفاده از دستگاه های مبدل حرارتی به عنوان یکی از انواع تجهیزات مفید برای تبادل حرارت مزایای زیادی دارد که بعضی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

* راندمان بالا

* ابعاد مناسب و وزن سبک

* تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه

* تبادل و انتقال گرما در کوتاه ترین زمان

* قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای  بر اساس عوامل متعدد و با در نظر گرفتن فاکتورهای گوناگون می تواند متفاوت باشد. عواملی مانند تعداد صفحات استفاده شده در دستگاه مبدل حرارتی، جنس صفحات، اندازه و ابعاد مبدل حرارتی، نوع مبدل حرارتی و جنس و کیفیت ساخت سایر قطعات به کار رفته در آن در قیمت مبدل حرارتی تاثیر مستقیم دارند.

 برای کسب اطلاعات کامل و جزییات دقیق انواع مبدل های حرارتی صفحه ای و استعلام قیمت مبدل صفحه ای پیشنهاد می کنیم با کارشناسان فروش گروه صنعتی مخازن ماشین وزین تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را برای انتخاب و خرید بهترین مبدل حرارتی با توجه به نیاز و شرایط خود دریافت کنید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *