انواع مخزن تحت فشار آب

مخزن تحت فشار آب از جمله مخازنی می باشد که به طور معمول داری جنس فایبرگلاس یا فلز خواهد بود. همچنین این مخزن ها دارای با ظرفیت های متفاوت بین ۲ تا ۵۰۰ لیتر می باشند. معمولا این مخازن در کنار یا بر روی پمپ ها تعبیه می گردند و وظیفه اصلی آن ها افزایش فشار آب می باشد. علاوه بر آن مخزن تحت فشار آب موجب می گردد تا سر و صدای پمپ آب و هزینه های آن کاهش پیدا کند. به طور کلی می ‌توان گفت این مخازن دارای طراحی خاصی هستند که نیاز به روشن شدن پمپ با هر بار باز و یا بسته شدن شیر نخواهد بود. علاوه بر آن مخازنی که دارای حجم بالاتری هستند پمپ آن ها کمتر روشن و خاموش خواهد شد. پس در نتیجه فشار کمتری بر آن ها وارد می گردد.
در ادامه این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد مخزن تحت فشار آب در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مخزن تحت فشار آب چیست

در یک تعریف ساده می ‌توان گفت مخزن تحت فشار آب از جمله دستگاه هایی می باشد که موجب افزایش فشار آب در ساختمان ها و خانه ها می گردد. اندازه این مخازن با توجه به تعداد واحدهای یک ساختمان یا آپارتمان ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. در واقع این مخزن تحت فشار باعث می گردند تا میزان معینی آب همیشه تحت فشار نگه داشته شود و این آب با کمک هوا تحت فشار قرار گرفته می شود. سپس زمانی که در یکی از واحدهای آپارتمان شیر آبی باز شود آب دیگر دچار کاهش فشار نخواهد شد و با فشار مناسب خارج می شود. جالب است بدانید پمپی که در این مخازن وجود دارد همیشه روشن نیست و تنها زمانی که فشار آب کم می شود روشن می گردد.

تنظیم باد مخزن تحت فشار

انواع مخزن تحت فشار آب

به طور کلی می ‌توان مخزن تحت فشار آب را در دو دسته تقسیم بندی نمود که شامل مخزن تحت فشار آب تیوپی و مخزن تحت فشار آب دیافراگمی یا همان بدون تیوب می باشند. در زیر هر کدام از این مخازن را به صورت جداگانه توضیح داده ایم.

مخزن تحت فشار آب تیوپی:

چگونگی عملکرد مخزن تحت فشار آب تیوپی را می توان به این گونه بیان کرد که درون مخزن این دستگاه یک تیوپ وجود دارد که آب به کمک این تیوب تحت فشار قرار خواهد گرفت. به طور کلی مخزن تحت فشار پمپ آب تیوپی از جمله دستگاه هایی می باشد که در سیستم های قدیمی استفاده می گردیده است. بنابراین نسبت به مخازن دیافراگمی کارایی و همین طور دوام کمتری خواهد داشت.

البته مخازن تیوپی مزایایی دارند که از جمله این مزایا می ‌توان به قیمت مناسب آن نسبت به مخازن دیافراگمی اشاره کرد. همچنین درست است که این مخازن بیشتر دچار مشکل می گردند اما تعمیر آن ها به مراتب ساده تر خواهد بود. در کل شما می ‌توانید با رعایت چند نکته ساده احتمال بروز خرابی را در آن ها کاهش دهید. به گونه ای که نیاز به تعمیر آن ها کاهش پیدا کند.

اما نمی ‌توان گفت که مخزن تحت فشار آب تیوپی بدون هیچ گونه معایبی است. در واقع این مخازن معایبی مانند تغییر مزه و بوی آب، سوراخ شدن توپ داخلی یا کم شدن باد مخزن در طی زمان را خواهند داشت.

مخزن تحت فشار آب

مخزن تحت فشار آب دیافراگمی:

مخزن تحت فشار آب دیافراگمی به گونه ای طراحی شده است که درون آن به دو قسمت جداگانه تقسیم می شود. یک قسمت آن خشک می باشد و هوای پرفشار با کمک یک شیر به درون منبع وارد می شود. قسمت دیگر آن خیس است و از آب تشکیل شده است. این قسمت دارای یک خروجی می باشد که به پمپ آب نیز متصل می باشد. در نتیجه زمانی که پمپ شروع به فعالیت می کند هوایی که در پشت آن قرار دارد افزایش پیدا می کند. پس زمانی که فشار به حد مناسب می رسد پمپ از فعالیت خارج شده و خاموش می شود. سپس زمانی که آب مصرف می شود دیافراگم به صورت مجدد به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

مخزن تحت فشار آب به طور معمول از فایبرگلاس یا فولاد تولید می گردد. جالب است بدانید که قیمت مخازن فولادی جدید به صرفه تر خواهد بود و همچنین به سرویس کمتری نیاز خواهد داشت.

مخزن تحت فشار آب دیافراگمی نیز دارای مزایایی می باشد که از جمله این مزایا می ‌توان به دوام و ماندگاری بیشتر آن ها نسبت به مخازن تیوپی، کارایی صددرصدی آن ها نسبت به مخازن تیوپی و همچنین گارانتی بهتر و طولانی ‌مدت تر آن ها اشاره نمود.

البته مخزن تحت فشار آب دیافراگمی نیز مانند مخزن تیوپی دارای معایبی می باشد که از جمله معایب آن می ‌توان به قیمت بیشتر آن در برابر مخازن تیوپی اشاره نمود. همچنین درست است که این مخازن کمتر دچار عیب و مشکل می گردند. اما اگر این مخازن دچار مشکلاتی همچون پارگی یا خرابی لاستیک شوند تعمیر آن ها سخت و چالش ‌برانگیز می باشد.

مخزن تحت فشار آب دیافراگمی

نکته مهم:

یک نکته مهم که باید در مورد مخزن تحت فشار آب دیافراگمی بدانید آن است که ممکن است فشار اولیه مخزن شما خوب باشد. در این زمان برای جلوگیری از ورود سنگ ریزه، شن و… به منبع آب بهتر است بر روی قسمتی که آب به منبع وارد می شود از یک فیلتر دیسکی استفاده نمایید. این موضوع می تواند موجب حفظ فشار اولیه آب گردد. البته ممکن است بعضی از افراد از مخزن تحت فشار آب پلی اتیلن استفاده کنند. در این مدل برای بهبود فشار اولیه آب باید خروجی آن نسبت به کف مخزن کمی بالاتر نصب شود‌.

مراحل کار مخازن فشار آب:

چگونگی کار کرد مخزن تحت فشار آب به این گونه می باشد که ابتدا پمپ شروع به پر نمودن مخزن خواهد کرد و فعالیت پمپ تا زمانی که فشار درون مخزن به حد مناسب برسد ادامه خواهد داشت. سپس پمپ خاموش می گردد. هنگامی که شیر آب را باز می کنیم مخزن با فشار مناسب آب مورد نیاز را تامین خواهد کرد. اما زمانی که فشار به صفر برسد پمپ به صورت مجدد شروع به کار خواهد کرد. ولی به دلیل این که آب در حال استفاده است پمپ به صورت کاملاً مستقیم آب را تامین می نماید. پس از آن که شیر بسته می شود مخزن به صورت مجدد ظرفیت مورد نیاز خود را تامین می ‌کند تا زمانی که خاموش شود.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *